Skatteamnesti vurderes avskaffet

Har du glemt/unnlatt å melde fra om inntekt/formue til Skatteetaten? Nå haster det å melde ifra for å slippe straff.

October 16, 2024

Har du glemt eller unnlatt å melde fra om inntekt eller formue til Skatteetaten for tidligere år? Nå begynner det å haste med å melde fra hvis du vil unngå straffeskatt.

Finansdepartementet har i sitt lovforslag foreslått å fjerne reglene om skatteamnesti – såkalt «frivillig retting».

Opplysningsplikt og skatteplikt

Er du skattepliktig til Norge, gjelder det en generell opplysningsplikt. Denne innebærer at du er forpliktet til å oppgi alle inntekter og formuer i alle land på din skattemelding hvert år. Dette skal gis uoppfordret.

Skattemeldingen du mottar hver vår er forhåndsutfylt – men ikke ferdig utfylt. Det er ditt ansvar å fylle ut det som mangler. Blant annet er det sjeldent at inntekter fra utleie av bolig er forhåndsutfylt. Det samme gjelder for utenlandske inntekter og formuer. Eier du fritidsbolig og bankkonto i Spania eller Sverige, så er dette blant annet formuer som du selv skal oppgi og skatte for til Norge. Les mer om skatteplikt på formue og inntekt i utlandet her.

Dersom du gir «uriktige eller ufullstendige» opplysninger eller «unnlater» å gi disse opplysningene til Skatteetaten, kan du gis tilleggsskatt for dette. Les mer om tilleggsskatt her.

Frivillig retting – et unntak fra tilleggsskatt

I dag finnes det blant annet et unntak i regelverket fra å ilegges tilleggsskatt for opplysningssvikt. Du kan påberope deg ordningen med frivillig retting og dermed slippe tilleggsskatt. Det er denne ordningen departementet nå foreslår avskaffet.

Dersom du oppfyller vilkårene for frivillig retting, spiller det som utgangspunkt ingen rolle om opplysningssvikten din har vært ubevisst eller forsettlig. Ordningen gjelder derfor både for deg som med vilje ikke har opplyst om alt på skattemeldingen din, og for deg som har misforstått reglene og som trodde du hadde gjort alt korrekt.

Dagens regler – hva betyr de for deg?

Dersom du frivillig gir informasjon og dokumentasjon om formuer og inntekter du har/har hatt de siste 10 årene til Skatteetaten, kan du betale den skatten du skulle ha betalt hvert av årene + renter. På denne måten gjør du opp for deg, mot at Skatteetaten ikke gir deg tilleggsskatt.

Tilleggsskatt er en straffeskatt som utgjør alt fra 20-60 prosent av det skattebeløpet du har unndratt.

Det spiller ingen rolle hva årsaken til at du ikke har gitt opplysningene tidligere er, slik at regelverket skiller for eksempel ikke mellom den som bevisst har skjult midler i utlandet og den som har misforstått reglene. Reglene skiller heller ikke mellom de som har mye midler og de som har lite.

Dersom du skal søke frivillig retting, forutsettes det at Skatteetaten ikke på eget initiativ har satt i gang kontroll av forholdet. Har du for eksempel fått varsel fra Skatteetaten om opplysninger de har blitt gjort kjent med fra andre (f.eks. et annet land), er det for sent å be om frivillig retting for det samme forholdet. Du risikerer da å få tilleggsskatt, i tillegg til at du må betale skatten for det tidligere uoppgitte forholdet + renter.

Foreslått regelendring – hva betyr dette?

Departementet foreslår å oppheve reglene om frivillig retting. Dersom regelen oppheves, betyr dette at du ikke lenger kan unnslippe tilleggsskatt ved å på eget initiativ oppgi tidligere utelatte opplysninger.

Dette gjelder likevel ikke ved endring/korrigering av de siste tre års skattefastsettinger, såkalt egenendring. Når du egenendrer skattemeldingene ved å oppgi tidligere utelatte opplysninger om formuer og inntekter, så skal du slippe tilleggsskatt. Også her, gjelder dette kun så fremt du gir opplysningene før Skatteetaten varsler deg om endring.

Departementets forslag innebærer imidlertid at unntaket for tilleggsskatt ved egenendring ikke omfatter forhold som kvalifiseres for «skjerpet tilleggsskatt». Skjerpet tilleggsskatt gis når opplysningssvikten anses å være «forsettlig eller grovt uaktsom». Skjerpet tilleggsskatt er den strengeste administrative sanksjonen Skatteetaten kan gi.

Oppsummert innebærer departementets forslag at du ikke lenger kan unnslippe tilleggsskatt for eldre år (mer enn 3 år bak i tid) ved å gjøre opp for deg. Hvis opplysningssvikten din har vært forsettlig eller grovt uaktsom kan du heller ikke unngå tilleggsskatt for de nyere årene selv om du ønsker å gjøre opp for deg.

Hvorfor ønsker departementet å fjerne regelen?

Frivillig retting ble innført på 1950-tallet for å sikre at inntekter og formuer opptjent under andre verdenskrig ble inngitt til myndighetene.

I løpet av de siste ti årene har Norge og svært mange andre land inngått såkalte utvekslingsavtaler, som innebærer at skattemyndighetene seg imellom sender informasjon om personers finansielle midler.  Disse utvekslingsavtalene om skatteopplysninger kalles CRS (Common Reporting Standard) og FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). Som følge av at Norge mottar svært mye informasjon om nordmenns midler i utlandet fra andre land, mener departementet at det ikke lenger er et så stort behov for reglene om frivillig retting.

Departementet legger til grunn at Skatteetaten gir stadig mer veiledning i hvordan du selv kan oppgi alle opplysninger på skattemeldingen din og hva din opplysningsplikt går ut på. I tillegg mener departementet at det er ressursbesparende for Skatteetaten å avskaffe ordningen med frivillig retting.

Med bakgrunn i at det er langt større risiko i dag for at Skatteetaten mottar opplysningene du selv ikke frivillig oppgir på skattemeldingen din, og fordi det er lagt opp til at de fleste skal kjenne til sin opplysningsplikt og enkelt overholde denne, foreslår departementet å avskaffe ordningen.

Hva bør du gjøre?

Dersom du har unnlatt å opplyse norske skattemyndigheter om inntekt og/eller formue både i Norge og utlandet for tidligere år, bør du vurdere å søke frivillig retting før departementets forslag eventuelt trer i kraft. Dette gjelder særlig for deg som forsettlig eller grovt uaktsomt har skjult midler i Norge eller andre land og som ikke har oppgitt disse til norsk beskatning.

Departementet har gitt høringsfrist den 9. januar. Utfallet av høringen er ikke kjent enda, men dersom frivillig retting avskaffes vil dette skje raskt etter den 9. januar 2025. Da vil det være for sent å unnslippe tilleggsskatt ved å be om frivillig retting.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Nina og Veronica i Værnes Advokatfirma har spisskompetanse innenfor frivillig retting, etter å ha jobbet med dette i Skatteetaten i nært 20 år. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende samtale hvor vi sammen med deg raskt kan vurdere hva du bør gjøre og hvordan vi i så fall kan hjelpe deg.

Ved at du velger oss med grundig kjennskap til regelverket og de krav som stilles for å få innvilget frivillig retting, effektiviserer du prosessen og reduserer utgiftene dine. Vi hjelper deg med hele prosessen og veileder deg gjennom denne – slik at du kan sove godt om natten.

Trenger du bistand?

Vi hjelper deg med de fleste saker. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

BOOK ET MØTE