Sagt opp av sjefen? Forstå dine rettigheter og prosessen
Har du fått sparken? Her kan du lese hvilke plikter arbeidsgiver har.
Konsekvenser og juridiske rettigheter ved arbeidsoppsigelse
Å bli oppsagt fra sitt arbeidsforhold kan ha store personlige og økonomiske konsekvenser for den enkelte. Til tross for at oppsigelsen for noen kan komme som et sjokk, er det klare regler for hvordan en oppsigelsesprosess skal gjøres. Reglene er fastlagt i arbeidsmiljøloven med unntak for statsansatte hvor forholdet er regulert av statsansatteloven. Reglene er stort sett sammenfallende, men denne artikkelen er basert på reglene i arbeidsmiljøloven.
Hvordan håndtere oppsigelse: Drøftelsesplikten ifølge arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven har lovfestet en plikt til å drøfte muligheten for oppsigelse med den ansatte før oppsigelsen gis. Dette gjelder både dersom oppsigelsen er av en mer ordinær karakter og dersom arbeidsgiver vurderer en avskjedigelse, altså umiddelbar terminering av arbeidsforholdet. I drøftelsesmøtet har arbeidstaker mulighet til å påvirke arbeidsgivers beslutning om oppsigelse. Her er det viktig å informere arbeidsgiver om hvilke konsekvenser en oppsigelse har for arbeidstaker.
Når arbeidsgiver har tatt sin beslutning er det en rekke formkrav som stilles til selve oppsigelsen. Oppsigelsen skal for det første være skriftlig og overleveres personlig eller sendes rekommandert pr. post. I tillegg skal oppsigelsen inneholde informasjon om arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, retten til å fortsette i stillingen, frister for å kreve forhandling og hvem som er riktig saksøkt.
Dersom arbeidstaker er uenig i oppsigelsen, kan det kreves forhandlinger mellom partene. Krav om forhandling må fremsettes innen to uker fra oppsigelsen fant sted. Kravet skal sendes skriftlig til arbeidsgiver. Partene har to uker på seg fra det første forhandlingsmøte, til å komme til enighet. Fristen kan forlenges dersom partene er enig om det.
Dersom det ikke er mulig å komme til enighet kan partene gå til sak innen 8 uker. Dette gjelder dog ikke hvis arbeidstaker kun krever erstatning og ikke å få stillingen tilbake. I disse tilfeller gjelder en søksmålsfrist på 6 måneder.
Hva gjør du ved ugyldig oppsigelse? Søksmålsfrister og rettigheter
Skulle arbeidsgiver ikke ha overholdt arbeidsmiljølovens bestemmelser om oppsigelse, skal oppsigelsen kjennes ugyldig dersom arbeidstaker går til sak innen 4 måneder etter oppsigelsen skjedde. Dette gjelder ikke dersom det foreligger særlige omstendigheter som gjør dette åpenbart urimelig. Arbeidstaker har ingen søksmålsfrist slik at arbeidsgiver løper risikoen for fremtidige søksmål dersom reglene ikke overholdes.