Gratis juridisk rådgivning i bilsaker – 2 timer konsultasjon

Få hjelp til kjøretøyssaker og søk rettshjelpsdekning på opptil 100 000 kroner. Vi gir deg personlig og profesjonell støtte gjennom hele prosessen.

140+
Fornøyde kunder
175+
Skattesaker
20 års
Eerfaring med skatt


2 timer gratis konsultasjon

For å hjelpe deg best mulig tilbyr vi 2 timer gratis konsultasjon. Vi hjelper deg også med å søke rettshjelpsdekning på opptil 100 000 kroner, slik at du kan få dekket dine juridiske utgifter (mot en egenandel til ditt forsikringsselskap).

Alle typer kjøretøy

Enten du har kjøpt eller solgt en bruktbil, motorsykkel, elsykkel, båt, campingvogn, bobil eller andre kjøretøy, sørger vi for at du får den hjelpen du trenger når ting ikke går som planlagt. Vi hjelper deg uavhengig av om du har handlet med forhandler eller privatperson.

Når du opplever uenighet i forbindelse med kjøp og salg av et kjøretøy kan saken få mange ulike utfall. I slike saker må det ofte foretas en omfattende juridisk vurdering av saken for å finne ut hvilke rettigheter du har. 

Dine rettigheter 

Når du kjøper et kjøretøy, har du rett til at det leveres i avtalt stand. Hvis kjøretøyet har feil eller mangler, kan du blant annet kreve:

  • Reparasjon: Selgeren kan rette mangelen hvis mulig.

  • Omlevering: Bytte kjøretøyet med en tilsvarende.

  • Prisavslag:  Få redusert kjøpesummen.

  • Heving: Hev kjøpet og få pengene tilbake hvis mangelen er vesentlig.

  • Erstatning: Få dekket økonomiske tap knyttet til mangelen.

Typiske mangler et kjøretøy kan ha:

For å kunne kreve noe av selger må det foretas en vurdering av om det er en mangel etter lovens definisjon, en såkalt kjøpsrettslig mangel. Denne vurderingen er en konkret vurdering i hver enkelt sak, som krever kunnskap til regelverket.  

Eksempler på hva en mangel kan være:

  • Motorhavari
  • Vannlekkasjer
  • Uautoriserte modifikasjoner
  • Rustproblemer
  • Feilaktig opplysninger
  • Uriktig servicehistorikk
  • Skjulte skader

Viktigheten av å reklamere i tide

For å ivareta dine rettigheter er det avgjørende å reklamere innen rimelig tid. Dette innebærer å gi selgeren beskjed så snart du oppdager en mangel. Når det har gått mer enn 2 år (ved kjøp fra privatperson) eller 5 år (ved kjøp fra forhandler) etter kjøpet, kan du likevel ikke reklamere. Da har reklamasjonsfristen gått ut.

Hva kan vi hjelpe deg med i en slik sak?

Når du kontakter oss vil du først og fremst få en rask og effektiv vurdering av saken din. Dette sikrer at du beholder dine rettigheter og at du slipper å løse saken alene.

Vi hjelper deg å vurdere hva som må gjøres videre for å finne en løsning i saken. 

Du får rådgivning tilpasset din sak, hvor du blant annet får vite dine rettigheter og hvilke muligheter du har videre i saken.  Vi hjelper deg i alle steg av saken slik at du velger hvor mye du ønsker å gjøre selv. Vi gjør de grepene som anses nødvendig for å sikre en best mulig sak for deg. Hvis det er hensiktsmessig, forhandler vi med selgeren eller andre involverte parter for å oppnå en løsning utenfor rettssystemet. Deretter sørger vi for at løsningen blir gjennomført på en trygg måte.

Få dekt advokatutgiftene

Rettshjelpsdekningen i din bilforsikring dekker ofte advokatutgifter ved rettshjelp. Vanligvis dekker forsikringen opptil 100 000 kroner mot at du betaler en egenandel. Vi hjelper deg med å søke rettshjelpsdekning slik at du kan få dekket mesteparten av dine juridiske utgifter.

Hvorfor velge oss?

  • Lang erfaring:

    Vi har lang erfaring med tvister knyttet til kjøp og salg av kjøretøy. Vi har i en årrekke vært samarbeidspartner med NAF og har tilgang til den tverrfaglige kompetansen som tilbys gjennom samarbeidet. 
  • Personlig service:

    Hos oss får du  tett oppfølging og personlig rådgivning. Vi synes det er viktig at du som klient forstår din egen sak, og vi sørger for at du er ivaretatt gjennom hele prosessen.

Vi vet at en rettslig prosess kan være belastende og har fokus på å løse sakene våre på enklest mulig måte, men likevel på dine premisser. Vår erfaring er at man ofte kommer til en god løsning i saken når vi kobles på. Vi har stort fokus på god dialog med motpart, for å komme til en rask og effektiv løsning til det beste for deg. 

Når det ikke er mulig å komme til en god løsning, tar vi saken videre i rettssystemet. Vi har bred erfaring som sørger for at saken din får en profesjonell og trygg behandling.

Book et møte med oss i vår kalender

Avtal møte i vår kalender

Ofte stile spørsmål

Hva kan jeg gjøre hvis bilen min har en feil eller mangel?

Du må reklamere til selgeren. Vi hjelper deg med å fremme ditt krav og sikrer at dine rettigheter blir ivaretatt.

Hva er reklamasjonsfristen for bil?

Du må reklamere med en gang du oppdager mangelen/feilen på kjøretøyet. Siste frist for å reklamere er likevel to år ved privatkjøp og fem år ved kjøp fra profesjonell forhandler. 

Hvordan kan jeg få hjelp med en bilrelatert tvist?

Kontakt oss for en uforpliktende prat. Vi gir deg en vurdering av din sak. Ved behov hjelper vi deg med å løse tvisten gjennom forhandlinger eller rettslige skritt.

Kan det gjøres over nett? 

Selvfølgelig, vi innretter oss etter deg!

Ble startet av Reinås (..)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras pellentesque bibendum diam ac pellentesque risus quisque diam. Purus pulvinar feugiat maecenas tortor habitasse ut elit. Urna orci eget volutpat facilisi. Ac vitae praesent pharetra viverra condimentum at blandit egestas diam. Ultricies dapibus eget vitae ultricies.

 Samarbeidspartner med NAF

Vi har lang erfaring med tvister knyttet til kjøp og salg av kjøretøy. Vi har i en årrekke vært samarbeidspartner med NAF og har tilgang til den tverrfaglige kompetansen som tilbys gjennom samarbeidet. 

Avtal møte i vår kalender
Update cookies preferences