Har Skatteetaten varslet deg om tilleggsskatt?

I disse dager varsler Skatteetaten kontroller. Varslene innebærer ofte risiko for tilleggsskatt.

September 5, 2024

Har Skatteetaten varslet deg om tilleggsskatt?

I disse dager er det flere som varsles om kontroller av Skatteetaten. Dette kan i mange tilfeller også innebære varsel om tilleggsskatt.

Tilleggsskatt utgjør gjerne et stort inngrep i privatøkonomien.

Regelverket er komplisert, og det er ulike vilkår som skal være oppfylt for at et eller flere unntak fra tilleggsskatt kan anses for å være oppfylt. Det gjelder også ulike frister og krav til både tilsvar på varsel og klage på vedtak.

Bistand fra erfarne skatteadvokater på området, gir en effektiv vurdering og hjelp i din skattesak. Digitale systemer åpner for at advokaten kan bistå deg uten fysiske møter, noe som gir deg et rimeligere alternativ.

Hva er tilleggsskatt?

Dette er en straffeskatt som kan gis av Skatteetaten både til deg som privatperson og til selskaper.

Du kan få varsel om slik straffeskatt dersom du ikke har levert riktige og fullstendige opplysninger i skattemeldingen din. Det forutsettes at de uriktige eller ufullstendige opplysningene du har gitt, har gitt deg en skattemessig fordel. Et eksempel på dette er at du ikke ga opplysninger om skattepliktige inntekter fra utleie av bolig på skattemeldingen din. Du har da ikke betalt skatt på inntekten.

Tilleggsskatten kommer i to ulike grader med ulike vilkår; såkalt ordinær og skjerpet.

Mange tror dessverre at fordi opplysningen på skattemeldingen skyldes en ubevisst feil, kan Skatteetaten ikke gi deg straff for dette. Dette er feil, da det som utgangspunkt ikke kreves at du har gjort feilen med vilje for å få ordinær straffeskatt.

Mange tror også at fordi de har fått hjelp av andre til å levere skattemeldingen, typisk av en regnskapsfører, så er de ikke selv ansvarlige for det som er blitt feil. Dette er heller ikke korrekt. Som skattepliktig er du selv ansvarlig for alle opplysninger som blir gitt eller mangler gitt til Skatteetaten – uavhengig av om du har fått bistand eller ikke av andre.

Straffeskatten beregnes i prosent på den fordelen du har eller kunne ha fått på grunn av feilen i skattemeldingen din. Har du for eksempel unnlatt å oppgi 50 000 kr i skattepliktige utleieinntekter, så er sum skattefordel her kr. 11 000.- (22 % skatt på kapitalinntekt i 2024).Av denne skatten på 11 000,-, beregnes en tilleggsskatt i tillegg til selve skattebeløpet.

Straffen kan, avhengig av hvor grov skatteunndragelsen din eller feilen er, utgjøre 20-60 prosent. I verste fall kan altså tilleggsskatt for å ikke ha oppgitt kr. 50 000,- i utleieinntekt bli kr. 6 600,- i tillegg til den skatten du skulle ha betalt på kr. 11 000,-. Eksempelet resulterer i en sluttregning på kr. 17 600,- + renter.

Dine rettigheter ved straffesanksjoner

Tilleggsskatt er en straffesanksjon og gir deg derfor særlige rettigheter etter loven og etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK).

Du har rett til å få tilsendt et varsel om at Skatteetaten vurderer å fastsette straffeskatt på forholdet. Her skal det klart gå frem hvorfor det vurderes tilleggsskatt, hvordan du kan gi tilsvar på varselet, fristen for å gi slikt tilsvar og dine rettigheter etter EMK.

Dersom Skatteetaten velger å fastsette tilleggsskatten, skal dette gjøres i et vedtak. Du har da rett til å klage på vedtaket. Når du klager på vedtaket, skal ikke tilleggsskatten kreves inn før klagen er behandlet.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Skatteetatens saksbehandlere er forpliktet til å vurdere om det foreligger unnskyldelige grunner som likevel gjør at det ikke skal fastsettes tilleggsskatt i ditt konkrete forhold.

Unnskyldelige grunner er delvis basert på klare forhold som oppgis av skatteforvaltningsloven og delvis basert på en skjønnsmessig vurdering av din sak.

Skatteetaten skal, selv om du ikke har påberopt deg konkrete unntak fra tilleggsskatt, på eget initiativ vurdere om forholdet omfattes av et unntak.

Loven henviser til at dokumentert sykdom, alderdom og uerfarenhet kan føre til unntak fra tilleggsskatt.

Vårt firma kan veilede deg i eller bistå deg med å skrive tilsvar på varslet tilleggsskatt eller en klage på vedtak dersom du har fått dette. Vår erfaring og kompetanse på området sikrer deg effektiv bistand. Siden bistand i skattesaker gjerne utføres helt digitalt, betyr dette en redusert advokatkostnad for deg.

Ved delvis/helt medhold i klage på tilleggsskatt, åpner loven for at du kan kreve at Skatteetaten dekker dokumenterte sakskostnader til bruk av advokatbistand. Dersom ditt tilfelle omfattes av denne adgangen, vil vi også kunne bistå deg med å kreve slike sakskostnader.

Trenger du bistand?

Vi hjelper deg med de fleste saker. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

BOOK ET MØTE